Prestation: på vems villkor?

Elit och jag här hemma

Jag skrev en lång kommentar i en blogg där man hade ställt en fråga angående om att klättra snabbt upp i klasser, vara kvar lite längre i varje klass ta sig upp genom att ta LP i varje lydnadsklass eller genom ett medelmåttigt resultat eller ett högt resultat. Vilket är egentligen bäst? Är den ena föraren bättre än den andra osv. Tänkte att jag lika gärna kunde ta upp mina tankar om prestation i min blogg också.

Jag tror att alla ska försöka få ta det i sin egen takt. Alla är vi olika och vi har även olika mål. Vi utvecklas dessutom efter hand och lär oss hela tiden mer. Har man t ex redan tränat och tävlat upp x antal hundar inom lydnad till hög nivå så går det ofta lite enklare för varje gång (även om man har sina svårigheter med varje hund, och man dessutom ofta höjer målen lite hela tiden). Det som tidigare kanske krävdes 200 träningspass för att få fram kanske nu bara tar mig 50 träningspass, vilket gör att min träning blir mer effektiv och de första grunderna (och ofta då även de första klasserna) går därför snabbare att ta sig igenom.

Att titta på hur bra det går för andra kan ibland sporra en till att bli bättre och jobba på mer med sin egen hund, men det kan även göra att man känner sig än mer stressad och tar med sig detta i träningen, vilket sällan brukar bli bra. Även här är vi olika och även samma individ kan påverkas olika från gång till gång beroende på vad det handlar om.

Många som snabbt håller väldigt hög nivå och dessutom lyckas hålla sig kvar där länge även i de högre klasserna lägger ner oerhört mycket tid engagemang och i många fall även en hel del pengar på sin träning. De går kurser som hjälper dem att utvecklas, tar privatlektioner, läser på om träningsmetoder, åker på träningstävlingar, går med i träningsgrupper, hittar bra träningskompisar, skapar sig målbilder osv osv. Det kommer sällan gratis. Även här är vi olika. Själv hade jag absolut kunnat lägga mer tid på min träning, bli mer strukturerad och satsa ännu hårdare. Jag hade kunnat ha kommit ännu längre än vad jag har gjort om jag hade lagt ner ännu mer tid, energi och pengar än vad jag har gjort. Men det gör mig inte så mycket. Vill jag något annat så får jag göra på något annat sätt än det jag gör nu. Det beslutet har jag t ex nyss tagit inom agilityn. Där vill jag tillbaka till en högre nivå som jag tidigare har hållt. Men det kommer inte komma till mig gratis, utan det kommer krävas mycket av mig för att lyckas med det.

Det är lättare sagt än gjort att inte klanka ner på sig själv och att sluta titta på vad andra åstadkommer och därigenom få dålig självkänsla. Att undra varför andra är bättre än mig. Är det hunden? Är det jag? Eller är vi båda dåliga? Men jag tror att man kanske i det läget får fråga sig själv vad man själv vill då? Gör det mig något egentligen att det tar lite längre tid för mig att komma upp i elitklass (om det nu är dit jag vill) än det har gjort för X? Om ja, vad kan jag göra för att ändra det? Om nej, då får man försöka släppa det (återigen: lättare sagt än gjort) och vara nöjd med sig själv och sitt beslut. Gör det mig något att det eller det momentet ser lite sämre ut än det gör för X? Om ja: vad kan jag göra åt det? Om nej: släpp det 😉