Sikta mot stjärnorna

Fina gänget

I tisdags var jag på andra kurstillfället på ”Sikta mot stjärnorna” med Mona Kjernholm som instruktör. Jag har inte skrivit någonting om det än eftersom jag har känt mig totalt slutkörd och orkeslös.

Förra veckan fick jag känna på en hel del hur det är att inte gå omkring med den där klumpen/tyngden/hålet/smärtan i bröstet som jag annars bär på i olika grad. Det var helt underbart och jag kände mig plötsligt så lätt och fick så mycket mer energi. Det fick mig att inse hur mycket det där tär på mig, hur mycket kraft det tar från mig. När jag fick känna på hur det var att gå omkring som ”en vanlig människa” kände jag kontrasten till hur det annars känns för mig och det är inte konstigt att jag känner mig trött jämt, inte orkar så mycket längre och inte får gjort så mycket på dagarna. Men nu har jag fått en smakbit av ”det goda livet” som jag absolut vill ha mer av. Jag siktar mot stjärnorna så kanske jag åtminstone blir hängandes i någon gran på vägen, nära den vackra himlen. Det är iaf bättre än att kräla omkring på marken i skuggan av granarna.

Natten till i måndags gjorde mig helt knäckt och jag har känt mig totalt slutkörd sedan dess. Jag drömde om min älskade Segra. Så här skrev jag på facebook en stund efter jag hade vaknat: ”Oj vilken natt. Känner mig helt slut. Drömde, av någon anledning, om Segra halva natten. Det sista jag drömde var att jag satt med henne i min famn, kramade henne hårt och borrade in ansiktet i hennes päls. Jag visste i drömmen att hon inte var på riktigt utan bara ett minne, ett slags spöke. Rycktes ifrån drömmen av att tårarna strömmade nedför mina kinder så att jag vaknade. Ibland är det undermedvetna riktigt elakt mot en…” Jag gick sedan och duschade, myste lite med hundarna, klädde på mig och gick ner. När jag kommer ner och går in i valprummet ligger Segras halsbandssmycke på golvet. Det hade trillat ned från hennes tavla. En Segra som ville tala om att hon alltid finns hos mig eller ett märkligt sammanträffande? Inte vet jag. Men smycket har aldrig trillat ned under de snart 3 år som det har hängt där…

Segras halsbandssmycke

Ibland behöver jag skriva av mig om sånt här eftersom jag bearbetar saker och ting bättre då. Hursomhelst.. tillbaka till kursen som nog kan vara mer intressant för er att läsa om.

Det här är vad jag skrev i mitt anteckningsblock i tisdags:

Sikta mot stjärnorna, Gång 2:

Gruppmoment
– Sittande i grupp: 1 minut
Lade sig efter ca 20-30 sekunder. Har tränat så mycket på platsliggningen på sistone att jag har underhållt, det redan svaga, sittandet för dåligt. Träna mer helt enkelt.

– Platsliggning: 2 minuter, dold förare
Bra nedläggande, började sedan pilla med sin bog där hon hittade ngt äckligt hon ville få bort. Nytt platskommando. Låg sedan felfritt. Bra uppsättande.

– Sittande i grupp med träning
Lade sig ett par ggr här också. Fick korta ned tiden ordentligt och belöna mer. Avslutade med att göra en inkallning från gruppen. Ska göra det under en period för att hålla henne mer vaken.

Kedja
– Ingång
Bra

– Fritt följ 1 minut med störningar av bl.a personer som gick runt oss.
Mycket bättre position idag. Växlar dock fortfarande i position (framåt och bakåt) främst i starten. Jobba för att få trycket direkt. Trevlig attityd och ryck. Lite varierande rakhet i sättandena, några är mot mig. Bättre helomvändningar men kan fortfarande bli tightare. Gled ut lite med rumpan efter en stund och hamnade på dubbla spår. Baktassen var då ca en dm utanför framtassen.

– Sättande under gång
Starten återigen. Extra kommando. Bra sättande och fokus. Behöver kedjas mer och göras lättare i kedja.
Hopp-apport
Bra sittande, bra fart ut, lite slarvigt gripande (grep 2 ggr), bra fart in, lite slarvigt (men gulligt 😉 ) avslut. Håller fint i apporten hela tiden men håller möjligtvis lite löst i den framförallt när hon sitter vid sidan.

– Rutan med utlagd belöning
Mycket bra! Liiiten tvekan precis när hon skulle gå in i rutan, så bra att belöningen låg där då (hon har blivit lite grund i rutan på sistone).

– Helhet, enligt Mona och de som tittade:
Bra upplagd kedja. Bra och lagom attityd och ryck i Elit genom hela kedjan. Ligger på samma nivå hela tiden och det verkar inte bekomma henne alls att hon får göra ett till moment innan belöning. Som vanligt alltså.

Individuella moment
– Starter i fria följet
Började med att starta i raskare takt. Belönade snabbt. Med kommendering hela tiden. Gjorde sedan med start i långsammare tempo. Stora framsteg oerhört snabbt. Det här gick förvånansvärt enkelt 😀 Variera belöningarna, inte för mycket framåt då hon lätt får framåttänk. Bryta när hon startar dåligt hädanefter. Ha koll på att hon hela tiden startar på kroppspråk, ej på ”fot”, dvs ibland utan fotkommando, ibland ”fot” någon/några sekunder före start, ibland i samband med start.

– Sättande i kedja
Först fritt följ, sedan sättande. Gick inte. Strulade även när jag plockade ut sättandet för sig. Behöver kvalitetssäkras och tränas mer på. Flera tonlägen, olika tempon, sätta henne när jag sätter ner höger fot, vänster fot osv.

– Apportering med dirigering
Genomgång av hur Mona gör och ”att tänka på”:
– Hund i mitten med föraren precis framför. Leksaker (eller targets, godisskålar, runda-föremål) fem meter ut från hunden rakt i sidled.
– Successivt flyttar man sedan hund och förare mot ”rätta” avstånd och vinklar.
– Ha gärna ”den rätta” mindre synlig än övriga föremål. Detta för att träna hunden att ej gå enbart på synliga föremål redan från början.
-Gärna leksak och/eller ”runda”. Vill träna från början att hunden har ett tillbakatänk.
– Ha koll på vinklar både ut och in. Raka vinklar.
– Träna på att skicka mot person/hundar som står bakom/bredvid leksak.
Jag testade med Elit och körde med utlagda leksaker. Testade även att ha Malin precis vid leksaken jag dirigerade henne till. Det var inga problem alls. Träningen kändes finfin!

Väntande aussies
I tisdags hoppade det in en till aussie i gruppen. Alltid kul med fler aussies 🙂 Det här är Linny från Aussieringens. Aussiesarna ligger duktigt och väntar på sin tur