Fjärrenfilm

Elit

Kom mig för att filma ett fjärrenpass med Elit för en liten stund sedan. Vi har börjat länka mer och vi körde idag i ett lite högre tempo. Ska testa med något längre tid mellan skiftena nästa gång. När det gäller sitt och ligg från stå börjar jag med handtecknet precis innan jag ger det verbala kommandot. Kör detta ett litet tag eftersom det hjälper henne att tänka rätt, dvs tänka bakåt. När hon blir säkrare ska jag börja göra det mer samtidigt. Belönar fortfarande ibland när hon flyttar baktassarna. Fy skäms på mig!

Träningstävling

Elit

Igår kväll var det träningstävling i lydnad på Göteborgs Hundarena. Jag var väl mest tävlingsledare åt de olika klasserna men jag passade även på att få lite bra träning med Vinna och Elit. Det är perfekt med sådana här träningstävlingar där man själv väljer hur man vill köra, var man vill lägga in belöningar osv.

Vinna fick göra ett sitt i grupp och en platsliggning. Hon lyfte på huvudet under störningen, men låg i övrigt fint. Längesedan jag körde en platsliggning enligt eliten, så inte konstigt alls att hon inte höll ihop riktigt under hela momentet. Lite mer träning på det bara så. Sittandet i grupp gjorde hon däremot jättefint och jag tycker nog att hon börjar få bättre attityd i det momentet än hon har haft tidigare.

Vi blev även körda på elitens fria följ. Här börjar det äntligen kännas lite mer som förr. Jag tycker att vi inte riktigt har haft den där goa känslan i fotgåendet på ett bra tag, men nu börjar den återfinna sig igen. Hon jobbade fint hela tiden. Några små detaljer som behöver fixas till bara. Hon håller överlag en otroligt fin position hela tiden och känns väldigt stabil i det här momentet. Kul att det kändes så bra även på ”tävling”. Ett större släpp i höger om språngmarsch strax efter en svår störning där vi kördes in i ett trångt utrymme med helt om språng marsch, men det är ju sådant vi ska fixa så småningom.

Förr har hon kunnat ljuda lite, men idag var hon tyst förutom vid ett tillfälle där det slank ur ett litet gnällande. Men det är jag mycket nöjd med för idag hade hon väl sämsta möjliga uppvärmning, vilket gjorde henne övertaggad och hispig. Att i ett par timmar ligga instängd på ett rum hon inte riktigt trivs i medan jag lekte tävlingsledare, efter en händelselös dag utan riktig aktivering och sedan plötsligt få komma ut, värmas upp en liten stund för att sedan gå direkt ut på planen är inte idealiskt för Vinna. Så jag är jättenöjd med att hon höll ihop så fint. Jag är även nöjd med mig själv som lyckades värma upp henne såpass bra innan det var dags för oss att Vinna hamnade på en lite mer vettig nivå trots dåliga förutsättningar.

Vi avslutade med en nedläggning inför inkallning med ställande och läggande. Vi har tidigare haft lite problem med ett bra nedläggande (kan bli låg och lägga sig långsamt eller inte alls) så jag tänkte att det var en bra idé att avsluta med det här i tävlingslik miljö och fiska fram en leksak när hon lade sig. Första gången lade hon sig inte när jag sade ”ligg” så jag bröt henne, ställde upp på nytt och gjorde om. Då gjorde hon ett snabbt och fint läggande och blev belönad med leksak. Blir perfekt att jobba vidare med detta på träningstävlingarna.

Elit fick köra först en platsliggning i lydnadsklass 1 för att ha fler hundar i gruppen till schäfertiken som löpte (som fick en egen platsliggning med våra hundar). Sedan blev det sitt i grupp enligt lydnadsklass 3 (jag gick dock och gömde mig först och gick sedan ut och ställde mig igen… inte för att jag ville träna på det utan för att jag glömde att det inte var dold förare i klass 3, haha) och därefter en platsliggning enligt lydnadsklass 3.

Jag är mycket nöjd med Elits platsliggning. Vi har jobbat mer på nedläggandet sedan Mona-kursen förra onsdagen och det har gett resultat. Hon kastade sig snabbt ned direkt med hakan i marken när jag sade ”plats” på bägge platsliggningarna. Mycket bra! Detta belönades med en godisbit direkt (återigen: bra med träningstävling). Första platsliggningen reste hon på huvudet precis när jag lämnade henne, varvid jag kommenderade henne plats igen. Sedan låg hon fint med hakan i marken hela platsliggningen. Andra platsliggningen låg hon stadigt med hakan i marken även under lämnandet. Vill även att hon ligger kvar med hakan i marken när jag kommer tillbaka och ställer mig bredvid henne, så detta fick hon också belöning för idag när hon klarade det fint.

Elits program bestod sedan av fritt följ enligt lydnadsklass 3 och därefter en hopp-apport. Hon jobbar på fint i fria följet och klarar som vanligt störningarna bra tycker jag. Border collien som startade före henne var kvar lite på planen, och det tyckte jag var bra träning… men hon brydde sig iofs inte om den så det hade kanske kvittat iaf 😉 Hon är dock fortfarande väldigt svajig i fotgåendet. Hon växlar position och överarbetar emellanåt. Stegförflyttningarna var inte lika bra idag heller när de kom så tidigt och hon var alldeles för het. Jag fick henne i bra position och lagom under uppvärmningen, men sedan när hon fick ligga och vänta en stund innan det var dags för oss att gå in var det som att behöva börja om från början igen… Alltså ändra taktik på uppvärmningen nästa gång och träna ännu mer så att positionen blir mer stabil.

Hopp-apport fick vi en överraskning med en pytteliten apport. Intressant att se hur hon skulle reagera med den. Överlag tyckte jag att hon gjorde momentet väldigt bra. Lite sämre gripande med den än med den vanliga, men fortfarande ett ganska bra gripande. Kunde kanske ha tagit i lite mer på tillbakahoppet, men fullt godkänd fart med ganska bra galopp.

Så överlag är jag väldigt nöjd med hundarna. Jag fick ut det jag ville av träningstävlingen och det blev bra för hundarna. Ska fundera på hur jag ska lägga upp det hela nästa gång och vilka moment jag ska köra. För Vinnas del blir det i alla fall rutan med utlagd leksak i rutan och det blir nog två konskick innan rutan, ett där hon får runda konen och komma tillbaka för belöning och ett tävlingsmässigt. Ska fundera på hur jag ska lägga upp det med Elit.