Lydnadsläxor

Elit_plats

Jag och Elit jobbar på med det som onsdagens kurs visade på att vi behöver jobba mer på… som jag har gått och dragit mig lite för ett tag 😉

Vi jobbar vidare med ställandet, som jag nog tycker att hon börjar få lite mer tryck i nu. Det finns dock fortfarande mycket utvecklingspotential här.

Runda-träning har vi kört något pass och såg framsteg även här. Knappt något ställande alls under det här passet, utan jag fokuserade mest på att öka avståndet till soptunnan som hon fick runda och att öka farten.

Sättande under gång har vi kört lite. Hon chansar fortfarande lite mycket här, så vi behöver jobba på bra mycket mer med det här momentet.

Fjärren, däremot, känns som att vi har fått ett rejält lyft i. Vi diskuterade lite under kursen att jag bör kedja ställandet med ligg eller sitt emellanåt nu när det börjar bli bättre. Då kom jag dock fram till att ligg och sitt från stå har vi tappat ordentligt nu när jag har fokuserat så mycket på ställandet från ligg, vilket gör att jag ju inte kan kedja det när det går så dåligt. Så det här har jag tagit tag i samtidigt som jag har fortsatt att jobba med ställandet. Vi ser redan resultat 😀 Idag fick vi till och med till flera kedjor med någon meters avstånd och låsta baktassar hela tiden…. iaf efter hon lugnade ned sig lite och inte försökte slå världsrekord i hastighet 😉

Nedläggandet på platsliggningen börjar se bättre ut igen, men behöver bli mer stabilt. Vill att hon är snabbare ner med hakan i marken och framförallt att hon är det hela tiden och inte varierar så som hon gör i dagsläget.

Igår gjorde vi även rutan några gånger. Vi ställde upp tävlingsmässigt direkt men på lite kortare avstånd (ca 15 m) då vi inte gjort det på ett tag men med en störning i form av en apportbock rakt i hennes väg halvvägs till rutan. Mycket duktig Elit som sprang rakt över apporten till rutan och ställde sig! Trodde först att hon skule ta apporten då det såg ut som att hon verkligen siktade på den, men när hon kom fram till den hoppade hon bara över den och sprang vidare. Duktig tjej!

Vi körde även en hel del vittringsapporteringar. Först valde hon lite fel trots att hon nosade fint. Men vi kom ganska snabbt över det och gjorde flera riktigt bra. Testade att träna lite annat emellan och göra en till vittringsapportering med henne när hon började bli lite tröttare efter drygt 2 timmars lydnadsträning, men då med Tina som lade ut apporterna tävlingsmässigt. Härligt att se att det gick lika fint då! Nu är vi på G. Får fortsätta jobba hårt på fjärren bara så att den kommer ikapp de andra momenten lite mer. Men det börjar iaf kännas bra inför en debut i lydnadsklass 3 någon gång under våren.

En annan läxa som jag har i kursen jag går är att jag ska fundera över vilka KUL-strategier jag har. Enkelt och väldigt snabbt förklarat så ska jag fundera på hur jag gör för att fortsätta tycka att träning är kul. Stort som smått, medvetet eller omedvetet. Tar och klurar vidare lite på det här.

Här är en liten film på hur det kan se ut på våra träningar (filmades för några veckor sedan) tillsammans med Tina och Malin. Att träna med dem är nog en av mina Kul-strategier 😉

En reaktion på ”Lydnadsläxor

Lämna en kommentar